11 september 2009

Havet, vilken artrikedom!

Farsgubben ringde och ville ta en tur på "vandet" med båten, vädret var ju najs så vi åkte ut en sväng. Min farbror Jan följde "glädjande" nog också med. Gubbarna ville "lägga ut", passera förbi piren etc. så de är ena riktiga sjöbusar! Som pensionärer åker de varje vecka med Grenåfärjan.

Vi lade kurs mot "Pricken" vid Kalkagrundet, medans jag riggade spöna, kollade gubbarna av djupet på ekolodet.... 14,7.... 14,7.... -Är det så djupt? -Nä, det är batterispänningen, svarade jag ;-)
Efter att ha kontrollerat djupet på ett antal badplatser som var aktuella 1959, lade vi på nytt kursen mot "Pricken".

Väl där började fisket, min far fick snabbt på en liten fjärsing. Sen fick min farbror en liten torsk, följt av två sillar. Jag lyckades få en tobis, och sen fick pappa en fjärsing till och min farbror en torsk. Så det var ju kul att nått nappade. Efter detta så tyckte de båda gubbarna att Skrivareklippan skulle utforskas, så efter många om å men låg båten förtöjd vid "soffan". På ön utforskades det, stuger skulle kollas, vem som hade bott där å grillat här etc. etc.

/Lemuras

Inga kommentarer: